Cererea de suspendare a preşedintelui Băsescu, pe larg

Analiza evenimentelor politice din ultimii trei ani arata ca cel care a generat, conceput si intretinut procesul de alterare a statului democratic a fost presedintele Traian Basescu, neexistand alta cale de a raspunde pentru actiunile sale decat referedumul popular, sustin parlamentarii USL.

Incepand cu 6 decembrie 2009, democratia si statul de drept au cunoscut un puternic proces de erodare, de substituire a institutiilor statului de drept prevazute de Constitutia Romaniei, ajungandu-se ca vointa si actiunea politica sa fie concentrate in mod discretionar si neconstitutional in mana unui singur om – presedintele tarii. Acest om a ajuns sa dicteze puterii executive, puterii legislative si celei judecatoresti, ceea ce reprezinta un grav derapaj de la principiile fundamentale ale Constitutiei Romaniei, se arata in solicitarea adresata Parlamentului, pentru suspendarea lui Traian Basescu din functia de presedinte, document obtinut de agentia MEDIAFAX.

In aceste conditii, institutiile statului democratic, asa cum sunt ele definite in Constitutia Romaniei, in baza principiului separatiei puterilor in stat, au fost puse in imposibilitatea practica de a mai functiona. Majoritatea deciziilor politice majore din ultimii 3 ani au fost luate in afara cadrului de functionare democratica a statului si impotriva vointei poporului.

Se poate spune ca spiritul Constitutiei si principiile statului de drept au fost incalcate odata cu formarea Guvernului condus de Emil Boc. Acesta a fost investit pe baza voturilor date de parlamentari adusi de partea puterii prin practici legate de coruptia politica.

De asemenea incalcarea spiritului Constitutiei a continuat cu fiecare dintre legile cu impact major asupra societatii romanesti, trecute prin Legislativ prin procedura angajarii raspunderii Guvernului cu consecinte catastrofale pentru societatea romaneasca.

Consecintele acestor acte politice au fost nu doar deteriorarea functionarii institutiilor democrate ale statului, pana la punerea sub semnul intrebarii a existentei statului de drept, dar si deteriorarea grava a nivelului de trai al populatiei, extinderea saraciei, falimentul a sute de mii de societati comerciale, erodarea grava a capitalului romanesc si disolutia clasei de mijloc.

In fapt, statul roman a incetat sa-si indeplineasca o parte dintre functiile sale fundamentale precum asigurarea asistentei medicale, a invatamantului, a ordinii publice, asigurarea unui nivel minim de trai pentru categoriile sociale defavorizate. Majoritatea legilor promovate de Executiv prin procedura de angajare a raspunderii in fata Parlamentului au fost gresit concepute si aplicate.

Guvernul Boc fiind nevoit sa-si angajeze raspunderea de mai multe ori pentru legi care reglementeaza acelasi domeniu tocmai pentru ca actele normative adoptate initial de PDL se dovedeau eronate (de exemplu, in materia salarizarii bugetarilor au fost angajari de raspundere in decembrie 2009, iunie 2010, decembrie 2010). De la Palatul Cotroceni Presedintele a dictat atat forma cat si modalitatea de adoptare a legii, menite sa duca la evitarea procesului democratic, de dezbatere legislativa in Parlament.

Din acest haos legislativ declansat de regimul patronat de presedintele Basescu au izvorat circumstantete care au permis declansarea a nenumarate litigii in justitie in materia salarizarii bugetarilor, litigii pierdute, in general de statul roman.

In pofida faptului ca in Constitutie se prevede ca presedintele are rolul de mediator intre puterile Statului in vederea asigurarii unei bune functionari a autoritatilor publice, Traian Basescu, in numele ideologiei politice a “presedintelui jucator” si-a asumat in mod direct conducerea institutiilor statului, fiind direct responsabil de majoritatea deciziilor care au dus la prabusirea functionarii institutiilor statului roman, la adancirea crizei economice, la impasul actual al statului de drept si la punerea in pericol a insasi principiilor fundamentale de functionare ale statului democratic, se arata in solicitarea de suspendare din functie a presedintelui, obtinuta de agentia MEDIAFAX.

Actiunile presedintelui au venit sa incalce principiul separatie puterilor in stat, avand o atitudine de sfidare si denigrare a institutiilor statului, prin excesul de autoritate manifestat public.
Actiunile fatise ale presedintelui Traian Basescu, care si-a asumat in mod deschis, neechivoc rolul de prim-ministru si de presedinte de facto al Partidului Democrat Liberal (PDL) si care a incercat sa domine si sa subordoneze Legislativul si puterea judecatoreasca, ridica grave probleme de ordin politic si juridic.

Nu exista o alta cale prin care presedintele sa raspunda pentru actiunile sale decat referendumul popular in conditiile articolului 95 din Constitutie

Potrivit articolului 95 din Constitutie, “(1) In cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa. (2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui.

(3) Daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui”.

Author Description

romaniapress

No comments yet.

Join the Conversation