O balerină de 11 ani este forțată de autorități să plece din țară

O balerină de 11 ani este forțată de autorități să plece din țară

Duminică s-a încheiat, la Sibiu, concursul internațional de balet Young Stars Ballet Competition (YSBC), o selecție de talente autohtone și de pe alte meleaguri (Bulgaria, Macedonia), pentru școlile de balet și dans internaționale. Este una dintre puținele șanse pe care balerinii și balerinele cu vârste fragede le au pentru a-și dezvolta cariera, în concordanță cu talentul lor. Șansa de a face performanță în România nu există în acest domeniu. Statul nu se implică absolut deloc. Dimpotrivă, după cum veți vedea, se străduiește să-i pună pe fugă pe cei care și-ar dori să poarte stindardul național, atunci când urcă pe scenele lumii. Se străduiește să facă în așa fel încât aceștia să nici nu mai pomenească de locul de obârșie, atunci când le vorbesc reporterilor de pe alte meleaguri despre cariera lor.

Fiindcă este imposibil să ai o altă reacție, după ce ministrul Culturii te trimite înapoi la Ministerul Educației, care Minister te trimisese la Ministerul Culturii! Este imposibil să ai o altă reacție, când tu ai nevoie de tot mai multă pregătire, iar Ministerul Educației decide reducerea numărului orelor de balet la Liceul de Coregrafie!

La Sibiu, bucureșteanca de 11 ani Ruxandra Maria Popa a câștigat locul 1 atât la balet clasic profesioniști, cât și la balet contemporan profesioniști, concurând la categoria 11-14 ani, cu pretendente la titlu toate mai vârstnice și deci mai experimentate. Ruxandra a primit burse de studii nu la una, ci la trei mari școli de balet din Vest: Zürich, München și Berlin! Vreun premiu, fie și simbolic, din partea vreunei autorități a statului? Vreo sponsorizare din partea unei autorități, fundații, companii – așa cum se practică în cazul performerilor sportivi? Nici pomeneală! Ca și la Sibiu, unde s-a perceput o taxă de participare de 300 de euro (la care s-au adăugat cheltuielile de deplasare, cazare, masă, costumație), onorarea burselor din cele trei orașe occidentale este condiționată tot de capacitatea familiei de a susține financiar aceste „extravaganțe”. Și e de subliniat că doar la Zürich se asigură cazare și masă timp de o săptămână cât durează stagiul de pregătire și evaluare, la Berlin și München totul se plătește. Bursele sunt, de fapt, un mijloc de racolare a talentelor. Răsplata participării la acestea ar putea fi o bursă adevărată, care să presupună continuarea studiilor acolo, pe cheltuiala școlilor de dans respective.

Familia mai are nevoie de 800 de euro pentru semifinala de la Paris

În pofida tuturor dificultăților și sacrificiilor, familia Ruxandrei este determinată să o susțină. „Va participa la toate cele trei burse. Dacă o să-i placă și dacă va fi selectată, va fi decizia ei ce va face mai departe. Profesorii de la Liceul de Coregrafie ne-au recomandat să o lăsăm să-și continue studiile acolo, dacă va avea oportunitatea, fiindcă aici sistemul nu este pregătit pentru înalta performanță și se va pierde, altfel, în timp. Va merge și la Paris luna viitoare, unde se organizează un mare concurs, o semifinală mondială. Doar taxa de participare e acolo 400 de euro. Plus biletele de avion, pe care, din fericire, am reușit să le achiziționăm, plus cazarea… Mai avem de strâns în jur de 800 de euro ca să acoperim toate cheltuielile…”, explică Marieta Popa, mama Ruxandrei, pentru PUTEREA.

Familia Popa este una cu venituri medii. Într-o lună „normală”, jumătate din venituri se duc cu pregătirea campioanei. În lunile cu concursuri… se apelează la rezervele strategice, împrumuturi… Iar Ruxandra mai are și o surioară și un frățior, mai mici… Se mai întâmplă, rar, ca unele concursuri să fie cu premii – burse pentru participarea la alte concursuri. Anul trecut, Ruxandra a câștigat un asemenea concurs și a obținut o bursă pe baza căreia a avut asigurate cheltuielile de cazare și masă pentru participarea la un concurs la Viena, unde a câștigat locul I.

„Am solicitat sponsorizări, bineînțeles. Peste tot am încercat – degeaba! La Primăria Sectorului 6 am încercat chiar recent, fiindcă, așa cum v-am spus, nu ne ajung banii pentru participarea la concursul de la Paris. Ni s-a spus «poate la anul». Iar fundațiile și marile companii oferă sponsorizări exclusiv cazurilor sociale. Așa că, dacă ai o sursă de venit și copilul e sănătos… te descurci cum poți! Or, pentru performanță, e nevoie de ore de pregătire în particular. Ruxandra face, în medie, patru ore zilnic de balet și dans, dintre care doar două la Liceu. Plus gimnastică de două ori pe săptămână, câte o oră și jumătate, la Dinamo, tot pentru a-i ajuta la balet. Avem noroc că doamnele profesoare de la Liceul de Coregrafie sunt foarte bune, pricepute și inimoase. În rest, condițiile de pregătire la stat sunt sub orice critică: săli mici, fără vestiare, fără dușuri, fără aer condiționat, fără sală de mese… Liceul de Coregrafie e într-o clădire veche, neadecvată, închiriată de la Liceul „Dinu Lipatti”. Se tot așteaptă aprobarea pentru un teren, ca să se construiască o clădire nouă, adecvată, cu fonduri europene. Proiectul există, dar…”, punctează Marieta Popa.

Petiție pentru ore de coregrafie

În loc de finanțarea construirii unui nou Liceu de Coregrafie, Ministerul Educației a tăiat din fonduri, reducând numărul orelor de balet. Faptul a generat revoltă printre elevi, părinți, cadre didactice, sublimată într-o petiție online, lansată zilele trecute. Petiția a adunat peste 1.370 de semnături, la ora redactării acestui articol.

Continuarea în: Puterea

2

Author Description

romaniapress

No comments yet.

Join the Conversation